אתם כאן: עמוד הבית מאמרים איך משתלבים בתחום הסייבר?

איך משתלבים בתחום הסייבר?

כמעט מידי יום אני מקבלת הודעות אישיות על איך ניתן להיכנס לתחום, מה כדאי ללמוד, איפה כדאי ללמוד וכד'.

אז החלטתי לענות כאן מניסיוני כאשת מקצוע, מעסיקה ולשעבר סמנכ"לית פדגוגיה באחת המכללות המובילות וגם כיום מרצה באקדמיה ומעבירה קורסים מקצועיים מתקדמים.
חשוב לציין כי הנאמר כאן מבוסס על ניסיוני ודעתי האישית וברור לי שלאנשים שונים דעות שונות.

שאלה שכל אדם ששוקל להיכנס לתחום חייב לשאול את עצמו - למה סייבר?

מדובר בתחום מרתק (בעיני) אבל גם קשה. תחום שדורש התעדכנות יום יומית (כן! כל יום 7 ימים בשבוע 365 בשנה. כן, גם אחרי 20 שנה בתחום). כסף זו לא סיבה מספיק טובה להיכנס לתחום, זה צריך באמת להלהיב אתכם, לעניין אתכם.
אז נגיד שהחלטתם שאתם רוצים להיכנס לתחום - אז נשאל השאלה -ממה להתחיל, ולצערי אין לזה תשובה אחת. אדם עם רקע כאיש IT שרוצה להיות מיישם סייבר נדרש למסלול שונה מאשר רו"ח שרוצה לעסוק במתודולוגיית סייבר.

חשוב להבין שסייבר זה תחום מאוד רחב, זה לא מקצוע אחד - זה כמו להגיד רפואה - מי שרוצה להיות אורתופד נדרש למסלול שונה ממי שרוצה להיות פיזיותרפיסט. שניהם עוסקים ברפואה, שניהם אפילו עוסקים בתחומים קרובים, אבל מסלולי ההכשרה שונים לחלוטין, וכך גם אופי העבודה.

יצרתי לכם טבלה קצרה שמכילה חלק מהמקצועות המרכזיים בעולם הסייבר. היא לא מקיפה את כל ההתמחויות השונות, אבל כן את המרכזיות שבהן.

סייבר

חשוב לדעת שמערך הסייבר הלאומי הגדיר אסדרה עבור חלק ממקצועות הסייבר (ראו פה בהרחבה).

כשאתם מסתכלים על הטבלה תנסו לחשוב במה אתם טובים, מה אתם אוהבים, איזה טיפוס אתם. מעדיפים עבודה עצמאית או עבודת צוות? מעדיפים לעבוד בארגון או לעבור בין ארגונים שונים כיועצים, אתם טובים בראיית מיקרו או מאקרו.
המון אנשים חושבים שהתחום הכי מעניין בסייבר זה האקינג, ועבור חלק מהאנשים זה ממש נכון, אותי אישית זה שיעמם. אז זה אומר שהאקינג זה משעמם? ממש לא! זה אומר שזה ממש לא מתאים לאופי ולכישורים שלי. וזו הכוונה שלי. מה שמעניין אותי ישעמם מישהו אחר ולהיפך ולכן כדאי לבחור מסלול שמתאים לכישורים וליכולות האישיים שלכם, כך הסיכויים שתצטיינו במה שאתם עושים גודל.

שאלה נוספת ששואלים אותי המון היא -

איך ואיפה ללמוד סייבר?

גם פה זה תלוי במה לומדים.

לימוד עצמי - זה מהמם אם מדובר בלימוד להסמכה וזאת בתנאי שאכן תיגשו להסמכה. אחרת - אז אמרתם שלמדתם, מעסיקים לרוב לא ששים לקחת אנשים רק כי אמרו שלמדו.

מכללות - יש בארץ מכללות נהדרות, בינוניות ואף גרועות (כמו בכל תחום) וגם כשמסתכלים על הטובות, יש מקצועות וקורסים שאני אמליץ בהם על מכללה אחת וקורסים אחרים שאמליץ על מכללה אחרת.

לימודים אקדמיים - לטוב ולרע האקדמיה מגיבה באיחור. רקע אקדמי הוא חשוב מאוד בחלק ממקצועות הסייבר, בעיקר ככל שעולים לדרגים היותר גבוהים. עם זאת רוב התארים שקשורים בתחום נותנים רקע ולא מקצוע, מה גם שאין עדיין מספיק הכרות בשוק עם התארים השונים שמוצעים במוסדות האקדמיים השונים. חשוב לעבור על הסיליבוס ולוודא כי אתם מקבלים את הנושאים שבאמת רלוונטיים במסלול אליו אתם מכוונים.

כמובן שלא אכתוב פה שמות של מוסדות לימוד ספציפיים, אבל למתעניינים אני מציעה להיכנס לקבוצת פייסבוק הפורום ללימודי סייבר | אבטחת מידע | תקשורת | ענן | וירטואליזציה | סיסטם. שם יש דיונים ספציפיים על איפה כדאי ללמוד ומה כדאי ללמוד.

מילת אזהרה: שום לימודים לא יתנו לך מקצוע וממכללות ש"מתחייבות לעבודה בסוף המסלול" שווה להתרחק.

רוצים להיכנס לתחום הסייבר? דברו איתי :), באמצעות תגובה פה, בעמוד הפייסבוק או הודעה לכתובת הדוא"ל info@ismbc.co.il.

אם תרצו ללמוד עוד על המלצות מערך הסייבר למקצועות הרלבנטיים, בקרו פה.

על המחברת מיי ברוס-קמפלר

מיי ברוקס קמפלר, היא מובילת דעה, מרצה באקדמיה, מומחית למודעות אבטחת מידע והונאות סייבר ופעילה ותיקה בתחום.

בין היתר היא מייסדת קהילת THINK SAFE CYBER בפייסבוק ומייסדת ומנכ"לית HELENA SEC המספקת שירותים וייעוץ בתחום הסייבר כמו CISO, DPO ועוד.