אתם כאן: עמוד הבית מאמרים עבודה מהבית בעידן החדש

עבודה מהבית בעידן החדש

עבודה מהבית בעידן החדש של תקשורת מבוססת אינטרנט מהיר וזמין בכל בית ובכל אתר - הפכה לנושא חם ובפרט לאחר החלטתה של מנכ"לית יאהו!, מאריסה מאייר, לאסור עבודה מהבית בענקית האינטרנט יאהו!

workshiftingנדמה, כי למרות ואל אף ההחלטה הדרמטית - העבודה מהבית והמכונה גם WorkShifting בחברה המערבית תהפוך לחלק בלתי נפרד מדרך החיים של העובדים והתאגידים גם יחד.

את החלטתה, נימקה מאייר במכתבה: "כדי שיהיה זה המקום הטוב ביותר לעבוד, יהיו חשובות מאוד תקשורת ושיתוף פעולה, כך שעלינו לעבוד זה לצד זה", כתבה מאייר בתזכיר, שהודלף לאתר ATD. "זו הסיבה שבגללה יהיה זה קריטי שנהיה כולנו נוכחים במשרדים. כמה מן ההחלטות והתובנות המוצלחות ביותר מגיעות מדיונים במסדרונות ובקפיטריה, מפגישה של אנשים חדשים וממפגשי צוות מאולתרים. מהירות ואיכות מוקרבות לעתים קרובות כאשר אנחנו עובדים מהבית" (אנשים ומחשבים, 25.2.13).

אולם, גם בתיה וייסמן (כלכליסט, 9.3.13) וגם פרופ' הרפז (הארץ, 10.3.13) מביאים נימוקים כבדי משקל כנגד החלטה זו ובעד עידוד עבודה מהבית.

פרופ' הרפז מנמק, כי "... יתרונות העבודה מרחוק עולים על חסרונותיה. עבודה מרחוק יכולה להוות פתרון יעיל בחיפוש אחר איכות חיים מאוזנת ומשביעת רצון, ולתרום לשיפור חיי העבודה והמשפחה גם יחד. היא יוצרת אופציה נוספת וחשובה לסידורי השגחה על קרובי משפחה מבוגרים מחד וילדים קטנים מאידך. בעתיד הקרוב, עם התרחבות היקף התופעה, ניתן יהיה להעסיק אוכלוסיות אשר בשל מגבלות שונות אינן חלק מכוח העבודה, וכתוצאה מכך בדרך כלל נופלות לנטל על החברה, כגון נכים. כמו כן ייפתחו אפשרויות תעסוקה בפני יותר אזרחים בקהילה, למשל נשים ומבוגרים, או כאלה אשר מסיבות של דת, מסורת או תרבות קשה להם לעזוב את הבית. נראה לי, כי ביטול האפשרות לעבוד מהבית ישפיע לרעה על העובדים הנהנים משיטת עבודה זו, אך בעיקר תיפגענה מכך נשים ...".

וייסמן מציגה שש סיבות מרכזיות לעידוד עבודה מהבית, התואמות בחלקן לתוצאות מחקרו של פרופ' הרפז:

  1. נותנת אפשרות להתאוורר.
  2. מעצימה מוטיבציה ונאמנות העובד.
  3. הגדלת התפוקה - כתוצאה מסביבת עבודה שקטה ונעימה יותר.
  4. מגדילה את הגיוון הארגוני.
  5. חסכון משמעותי בהוצאה הארגונית ושל העובד - על הוצאות נסיעה, תנאי העובדים במקום העבודה, אנרגיה וכו'.
  6. קליטת עובדים מרוחקים.

בעולם, מכונה תופעת "העבודה מהבית" וניידות העובד בשם WorkShifting ובין היתר פורסמו מחקרים רבים בנושא. בהם הצגה של החסכון לתעשיה בשימוש במודל זה: "The Bottom Line" ועד כ-650 מילארד דולר בשנה בארה"ב בלבד.

אין ספק, כי עתיד פיתוח הכלכלה הוא בהתאמת סביבת העבודה לצרכים המשתנים של הפרט בחברה המערבית המודרנית שבה איכות החיים, שעות הפנאי והתא המשפחתי הולכים ותופסים מקום מרכזי יותר ויותר. ביחד עם התפתחות תשתיות התקשורת ורשת האינטרנט - הופכת נגישות העובד למאגרי המידע והכלים הארגוניים לאפשרית מכול מקום ובכל שעה ובכך מאפשרות לאמץ ולהרחיב את תפיסת העבודה מהבית ולא לצמצמה.

כפי שמסכם פרופ' הרפז את טורו: "... לעניות דעתי יאהו! [וכמוה, שאר המעסיקים; Ahoy] לא תעמוד בלחץ של עובדיה והיא תיאלץ לשנות את החלטתה."

AhoyIT - Web Strategy