אתם כאן: עמוד הבית מאמרים זהירות, פייסבוק יכול להרוג לכם את האתר!

זהירות, פייסבוק יכול להרוג לכם את האתר!

פייסבוק טוב לעסקים? ובכן, ממחקרים שפורסמו לאחרונה מתברר שפייסבוק יכול להרוג לכם את אתר האינטרנט העסקי ולפגוע אנושות בפעילות הרשתית שלכם.

facbookזהירות!

מנתונים שפורסמו באתר Advertising Age, עולה כי ברשת קיימת מגמה ברורה של גידול מהיר במספר האוהדים בעמודי העסקים ברשת החברתית פייסבוק - מצד אחד ומצד שני ירידה משמעותית בנפחי התנועה לאתרי אותם עסקים. אתרים שבעבר שימשו כמקור מידע, אפיק שיווק ומסחר ער ובפרט סייעו להגדלת המחזור העסקי של אותם עסקים ובעלויות  נמוכות יחסית (בהתחשב בעלות התפעולית הנמוכה שלהם).

עמוד אוהדי פייסבוק

כאמור ולמרות שעמודי האוהדים ברשת פייסבוק, לכאורה שייכים לעסקים עצמם ומנוהלים על ידם - הרי שאינם כאלו והשליטה בהם חלקית ומוגבלת ביותר ואינה מאפשר לעסק התנהלות שיווקית ומסחרית חופשית לגמרי. כזו, האפשרית באתר האינטרנט הביתי שלו. עובדה זו מגבילה ומסרסת את פעילויות השיווק, המאמץ המיתוגי והופכת את התנהלות העסק לכפופה לתנאי השימוש של אתר פייסבוק שכידוע נתונים לשינוי מהיום למחר ומקשים ביותר על תכנון אסטרטגי ארוך טווח.

באופן אירוני, מגמת המעבר מאתרי הבית של העסקים והמותגים לעמודי האוהדים ברשת פייסבוק מונעת על ידי משווקי הרשת שבסיס כוחם הוא ברשימת האוהדים ורשת החברים להפצה שהם יכולים להציע ללקוחות שלהם. כך, נוצרת כאן התנגשות אינטרסים מהותית ומבנית בין רצונו של העסק למשוך כמה שיותר גולשים לאתר הבית שלו ולחברם לקהילה המקומית שבו ובין רצונו של המשווק הרשתי להציג קבלות בתנועה, אוהדים ופעילות בעמודי האוהדים ברשתות החברתיות ובפרט פייסבוק.

עם זאת, מהנתונים עולה גם כי מותגים חזקים אחרים כמו Starbucks או Walgreens מציגים עמודי אוהדי חזקים ומתפתחים ברשת פייסבוק, מצד אחד ומצד שני משמרים את נפחי התנועה באתרי הבית שלהם. הווה אומר, שניהול שיווקי רשתי נכון ואי הזנחת השיווק הישיר לאתר הבית מאפשרים שימור בסיס הפעילות ברשת.מערבולת פייסבוק

גם נתן ליפסון (דה-מרקר, 1.9.10) מחזק את הקביעה ומציג נתוני שפרסם את Compete.com ומצביעים באופן ברור על ירידה משמעותית בתנועה לאתרי הבית של המותגים. ליפסון מאמין "... [ש] פייסבוק נהפכת יותר ויותר למרכז עולמם של הצרכנים ..." ומזניח כמה משתנים משמעותיים ביותר במשוואה הזו:

א. השפעת אנשי השיווק והטרנדיות בהתמכרות לטרנד הרשתי, על חשבון פעילות מבוססת אתר הבית.

ב. התלות של המותג בכלי הניהול המוגבלים והנתונים לשינוי תמיד, שמעניקה להם תשתית פייסבוק. מגבלה זו מכתיבה תפיסות שיווק ומכירה ודרכי פעולה שיכולות לפגוע במותג ולאו דווקא לתרום לפיתוחו ארוך הטווח. זאת מהטעם שקובעות תבניות ידועות מראש, מפחיתות תחרות ויצירתיות.

ג. ניגוד העניינים בין ניהול רשימות אוהדים וקשר פרטיות של משווקים ומובילי דעה ובין הרצון של המותג לצבור קהל אוהדים ישיר ואישי ובפרט את הניידות של קהלי אוהדים וזניחת מותגים בלחיצת כפתור עוינת של מוביל דעה כזה או אחר ברשת.

ד. אי-הבנת החשיבות שבשימור היכולות העצמאיות של המשווק אל מול כלים טכנולוגיים שעתידם הוכח כבר כקצר טווח. הרי, מה יעשה אותו מותג ביום שפייסבוק (כמו מייספייס, גוגל וענקים אחרים שאיבדו מזוהרם) תאבד את כוח המשיכה שלה וכוכב חדש יזרח בשמי השיווק ברשת? כנראה שאותו מותג ועסק ימצאו עצמם מול שוקת שיווקית שבורה, נעדרי קהל גולשים נאמן באתר הבית שלהם ומול הצורך לבצע השקעה מחודשת ומאסיבית בשיווק המותג ויצירת זיהוי שלו מחדש עם אתר הבית.

כאמור, ראו הוזהרתם - פייסבוק יכולה להרוג לכם את אתר הבית ובטווח הארוך זהו מקח טעות.

 

AhoyIT - Web Strategy