אתם כאן: עמוד הבית מאמרים שיווק עסקי ברשת חברתית - טוב או לא?

שיווק עסקי ברשת חברתית - טוב או לא?

שיווק עסקי מעל רשת האינטרנט (או, בשמו המקצועי 'שיווק שיחתי') ובפרט ברשתות חברתיות, פורומים, בלוגים וכו' הפך סמל לקדמה והובלה שיווקית וטכנולוגית בעיני עסקים רבים. בפרט בעלי עסקים קטנים רבים הניחו שההשקעה לא גדולה בעמודי פרופיל ברשתות חברתיות מובילות יאפשרו להם מינוף שיווקי בעלות נמוכה יחסית.

האמנם כך?

שיווק עסקי ברשת חברתיתמחקרים מעודכנים מראים כי הלקוח לאו דווקא מעדיף את היכולת לשוחח ישירות עם נציג המותג או השירות ודווקא המשוב של הסביבה הקרובה אליו היא המשפיעה עליו ביותר. בפרט מגמת ה-Mass Colaboration הפכה המלצת חברים ומכרים לכלי מוביל בקידום מוצרים ומותגים ברשת וזאת ללא מעורבות ישירה (או גלויה, למעשה) של נציג המותג. מגמה זו, הפכה את מאמצי השיווק השיחתי (הכוללים הצפת תוכן שיווקי, הגבה לאשכולות דיון הקשורים למותג ומוצריו, פרסום בלוגים, דיוור ישיר, רשימות חברים ברשתות חברתיות וכו') למאולצים מעיקים ועד כדי פגיעה מהותית וממשית בדימוי המותג.

קביעה זו אינה חדשה ומומחים בתחום Web 2.0 כמו Jeremiah Owyang קבעו כבר עם תחילת המגמה כי "... הקביעה כי 'אתה חייב להצטרף לשיחה' ... הנה מיושנת, סובלת משימוש יתר ופשוט לא מדוייקת"! גם Heather Green מעיתון BusinessWeek מצהירה כי "... התחושה היא כי רבים סביבי מאסו בהמרצה לשיווק שיחתי. לי עצמי ברור כי התעייפתי מכך שאנשי שיווק טוענים כי אם ידברו מספיק עם האנשים, יתזכרו את המותגים שלהם או יציפו את הרשת במדיה תואמת הרי שביצעו שיווק רשתי אמיתי". כמו השניים שלמעלה, גם Brian Oberkirch שהנו יועץ בתחום קובע קביעה דומה.

יתר על כן, מבחינת הצלחתם של מותגים כמו DELL ואחרים בכלים חברתים כמו TWITTER וכו' ניתן במפורש לראות כי נדרשה מהם השקעה רחבה בהקמה ועדכון פרופילים שונים ונפרדים למשפחות המוצרים שלהם וזאת בעיקר בהיבט שירות הלקוחות ולאו דווקא ככלי שיווקי ישיר (אם כי, בהחלט הורגשה עליה במכירות כתוצאה משימוש זה ואולם רק עקב השקעה מאסיבית ומבוקרת).

בישראל, היה זה שגיא חמץ (באתר BLINK) שהתייחס לכך עוד ב-2008, באומרו "... לא נטען שהתחום נעלם, נגמר או לא רלוונטי. הטענה המרכזית היא שהדברים איבדו פרופורציות ויש לחזור ולחפש את המדדים והמינונים הנכונים להכנסת מותגים לעולם ה 2.0.". לאחרונה היה זה יגאל שמיר (דה-מרקר, 2009) שסקר את הנושא ברשימת מיתוסים בנושא שיווק - "המיתוס: הצרכן רוצה דיאלוג".

לסיכום, בתור בעלי עסק קטן ואפילו בינוני - כשאתם באים לבחון השקעה עתידית בתשתיות טכנולוגיות ובפרט כלי שיווק מעל רשת האינטרנט, חשוב מאוד לבחון את הכדאיות של מהלך זה ובפרט את ההשפעות ארוכות הטווח שלו ולאו דווקא להתפתות למונחים שהפכו להיט וטרם הצליחו להוכיח עצמם בפועל. השקעה מאסיבית באפיק שיכול להזיק למותג ולדימוי שלכם, יותר מאשר לסייע יכול להוכיח עצמו כסוג של שער עצמי.